"De wet op de digitale volmacht is vorige donderdag in het parlement goedgekeurd", zegt Bart Van Opstal, woordvoerder van de notarissen, aan Belga. "De notarissen en hun medewerkers krijgen op dit ogenblik een opleiding om ermee te leren omgaan en als de wet binnenkort in het Belgisch Staatsblad verschijnt, kan het systeem uitgerold worden. Normaal zal dat in de eerste helft van mei het geval zijn."
De digitale volmacht voorkomt dat men zich nog moet verplaatsen naar het kantoor van de notaris en dat schakelt in deze coronatijden heel wat risico's uit. Alle partijen kunnen de besprekingen en de ondertekening volgen via videoconferencing, want alle notariskantoren zijn daar tegenwoordig mee uitgerust.
"We waren al sinds vorig jaar met videoconferencing gestart, gewoon omdat de technologie het mogelijk maakt en omdat het heel wat over en weer gerij van notarissen en cliënten overbodig maakt", zegt Van Opstal. "Vandaag komt er dan nog het voordeel bij dat het risico op coronabesmetting beperkt wordt."
Procedure
De procedure voor digitale volmacht is eenvoudig. De notaris neemt contact op met de cliënt en legt uit hoe het werkt. Het is de bedoeling dat je van thuis uit aan de notariële medewerker of een andere opdrachthouder volmacht geeft om voor jou een akte te ondertekenen. Die ondertekening kan gebeuren met de elektronische identiteitskaart plus pincode of via de itsme-module.
Aangeraden wordt om het gebeuren ook zichtbaar te maken via videoconferencing, omdat je alles dan van thuis uit kan volgen, en omdat er op die manier ook makkelijk vragen en antwoorden of opmerkingen kunnen worden uitgewisseld.
Bron: Belga